

Pillars of Eternity II: Deadfire Backer Beta - Paladyn i Kapłan
Opublikowano: 12 marca 2018
Szybki rzut oka na specjalne właściwości podklas paladynów i kapłanów
Fabularne opisy poszczególnych zakonów paladynów i kościołów Eory znalazły się w pierwszej części gry, więc nie widzę sensu w powielaniu tych treści.
Paladyni
W Deadfire paladyni zyskali kilka interesujących talentów, które pozwolą rozwinąć rycerzy zakonnych zarówno w ofensywnie, jak i defensywie. Jednym z ciekawszych jest Retribution, które z każdym otrzymanym przez paladyna ciosem przyznaje narastającą premię 5% do obrażeń do kolejnego ataku wyprowadzonego przez rycerza (kumuluje się maksymalnie 5 razy). Inspired Defense z kolei przyznaje na 3 sekundy dodatkowe 2 punkty pancerza redukujące typ ostatnio otrzymanych obrażeń — każdy kolejny otrzymany cios odświeża zarówno czas trwania premii, jak i typ obrażeń, gdyż Inspired Defense nie kumuluje swojego efektu, lecz zastępuje go. Ponadto paladyn ma dostęp do szerokiej gamy talentów przyznających odporność na wiele rodzajów przypadłości. Podklasy rycerzy różnią się początkowo odblokowanym talentem, a ikoniczne zdolności klasowe nabierają indywidualnych cech dodatkowych w zależności od zakonu. Poszczególne frakcje paladynów miały początkowo kary, np. Rycerze Złotego Paktu tracili dostęp do Żarliwych Aur, a bodajże Tarczownicy nie mogli korzystać z Nakładania Rąk, by leczyć samych siebie, jednak w obecnym buildzie wszystkie negatywne aspekty przynależności do zakonu zostały usunięte.
Posępni Piechurzy
Premie:
— zyskuje na 1 poziomie Płomienie Poświęcenia, które zadają dodatkowe 20% obrażeń od kwasu (Czarne Płomienie) i nakładają na cel przypadłość Sickened (Kondycja -5, zmniejsza efekty otrzymywanego leczenia o 25%)
Paladyni Darcozzich
Premie:
— zyskuje na 1 poziomie Nakładanie Rąk, które dodatkowo przyznaje celowi Pomniejszą Ognistą Tarczę
Rycerz Złotego Paktu
Premie:
— zyskuje na 1 poziomie zdolność Zaprzysięgły Wróg, która w momencie aktywacji przyznaje Gilded Enmity (pokrywa rycerza złotą skorupą zwiększającą współczynnik pancerza o 4 punkty do czasu otrzymania liczby ciosów, które skutkowałyby pęknięciem złotej osłony — testy pokażą, ile tych ciosów musi przyjąć paladyn)
Życzliwi Wędrowcy
Premie:
— zyskuje na 1 poziomie Płomienie Poświęcenia, które dodatkowo leczą pobliskich sojuszników (Białe Płomienie)
Tarczownicy św. Elcgi
Premie:
— zyskuje na 1 poziomie zdolność Nakładanie Rąk, która dodatkowo przez krótki okres czasu całkowicie chroni cel przed śmiercią
— jeśli wyposażony jest w tarczę, może zawiązać walkę w zwarciu z 1 dodatkowym przeciwnikiem
Kapłani
Kapłani na chwilę obecną nie posiadają żadnych pasywnych talentów do wyboru (co wkrótce się zmieni wraz z powrotem ogólnodostępnych talentów). Lista zaklęć kleryków została znacznie zawężona za sprawą przemodelowanego systemu buffów i debuffów, które obecnie jako inspiracje i przypadłości kontrują się wzajemnie. Modlitwy wciąż się pojawiają, ale jest ich znacznie mniej niż w pierwszej części gry. W celu przezwyciężenia niekorzystnych efektów sequel zachęca do korzystania z odpowiednich inspiracji bądź z pierwszopoziomowego czaru Stłumienia Nieszczęść. W Deadfire czary kapłanów podobnie jak pozostałych profesji czarujących dzielą się na kilka szkół (słów kluczy, kategorii). W pierwszym buildzie bety kapłani poszczególnych bóstw mieli zakazane dziedziny zaklęć, w zależności od wyznawanej wiary. W połączeniu ze zmniejszeniem magicznego repertuaru klasa ta wydawała się strasznie ograniczona, gdyż poszczególne poziomy oferowały gamę 3-5 zaklęć do wyboru, a niektóre podklasy nie mogły np. w ogóle nauczyć się zaklęć leczących. Obecnie kapłani mogą wybierać już dowolne czary, gdyż pojęcie zakazanych dziedzin zostało usunięte z gry. Niemniej jednak brak w tej chwili talentów, które pozwoliłyby ulepszyć Święty Blask, a Natchniony Blask w pierwszym PoE przyznawał gigantyczną premię do celności, która kumulowała się ze wszystkimi innymi bonusami. Na pocieszenie każda podklasa kapłana zyskała dostęp do zaklęć domenowych, których uczy się wraz z awansem przynoszącym wzrost Poziomu Mocy. Wśród czarów domenowych mogą znaleźć się zdolności normalnie zastrzeżone dla innych klas (czary magów, druidów, zdolności łotrzyków itp.) lub czary kapłańskie (wówczas kleryk uczy się zaklęcia za darmo, mogąc zainwestować punkt talentu w inną dowolną zdolność). Z racji, iż obecnie maksymalny poziom mocy wynosi 5, nie można podejrzeć zdolności wyższego poziomu (a nawet niektóre piątopoziomowe w becie nie zostały zaimplementowane i nie znajdują się na schematach rozwoju) – stąd też poniższe listy zaklęć nie zawsze posiadają szczegółowe adnotacje. Warto też zaznaczyć, że pewne czary zmieniły swój Poziom Mocy, np. pierwszopoziomowe kapłańskie Wycofanie jest teraz zaklęciem 2 poziomu.
Beratha
Premie: Automatycznie uczy się czarów z poniższej listy zgodnie z odpowiednim Poziomem Mocy
1. Touch of Rot (zdolność Druida)
2. Święta Medytacja (inspiracja Resolute: Stanowczość +5, Koncentracja przez 6 sekund)
3. Zaraza (zaklęcie 3 poziomu Druida)
4. Boska Groza (obszarowa przypadłość Freightened: Stanowczość -5, Poziom Mocy -3. cele nie mogą używać zdolności o wrogim efekcie)
5. Gnijące Czaszki (zaklęcie Druida)
6. Zbawienie Czasem
7. Rusted Armor (redukuje współczynnik Pancerza)
8. Symbol Beratha
9. Dłoń Beratha
Eothasa
Premie: Automatycznie uczy się czarów z poniższej listy zgodnie z odpowiednim Poziomem Mocy
1. Promień Słońca (zaklęcie 1 poziomu Druida)
2. Wycofanie
3. Czujna Obecność
4. Krąg Obronny
5. Podniesienie Pokonanych
6. Pomniejsze Wstawiennictwo
7. Zmartwychwstanie
8. Symbol Eothasa
9. Światło Eothasa
Magrany
Premie: Automatycznie uczy się czarów z poniższej listy zgodnie z odpowiednim Poziomem Mocy
1. Wachlarz Płomieni (zaklęcie 1 poziomu maga)
2. Duchowa Broń
3. Ognisty Promień (zaklęcie 2 poziomu maga)
4. Jaśniejący Blask
5. Płomienna Tarcza (zaklęcie 4 poziomu maga)
6. Kolumna Świętego Ognia
7. Rzeka Płomieni (zaklęcie 5 poziomu maga)
8. Symbol Magrany
9. Moc Magrany
Skaena
Premie: Automatycznie uczy się czarów z poniższej listy zgodnie z odpowiednim Poziomem Mocy
1. Kolce Potępienia
2. Ucieczka (zdolność łotrzyka)
3. Boskie Piętno
4. Ostateczny Cios (zdolność łotrzyka)
5. Zakrycie Całunem (zdolność łotrzyka)
6. Spiritual Ally (nie mam pojęcia co to może być)
7. Niewielkie Ucieleśnienie
8. Symbol Skaena
9. Zemsta Skaena
W ramach ciekawostki dodam, iż kapłan Skaena początkowo nie posiadał czarów domenowych, a mógł korzystać z nieco słabszej wersji Podstępnego Ataku.
Waela
Premie: Automatycznie uczy się czarów z poniższej listy zgodnie z odpowiednim Poziomem Mocy
1. Magiczna Osłona (zdolność maga)
2. Święta Projekcja
3. Lustrzany Obraz (zaklęcie 2 poziomu maga)
4. Przemieszczony Obraz Llengratha (zaklęcie 3 poziomu maga)
5. Zamęt (zaklęcie 4 poziomu maga)
6. Cudowna Męka Arkemyra (zaklęcie 5 poziomu maga)
7. Spojrzenie Adragany (zaklęcie 6 poziomu maga)
8. Symbol Waela
9. Błogosławieństwo Waela