

Pillars of Eternity II Deadfire Backer Beta — Wojownik i Mnich
Opublikowano: 05 marca 2018
Szybki rzut oka na specjalne właściwości podklas wojowników i mnichów
Wojownicy
Wojownik w Pillars of Eternity 2 to prawdziwy mistrz w posługiwaniu się bronią białą. Z racji, iż w obecnym buildzie nie istnieją ogólnodostępne talenty, klasa wojownika jako jedyna może czerpać z premii wynikających z pasywnych zdolności konkretnych stylów walki (broń dwuręczna, dwie bronie, broń i tarcza, styl jednoręczny). Ciekawą nowością dostępną dla wojów są postawy, które działają na podobnej zasadzie jak żarliwe aury paladynów, z tą różnicą, że wzmacniają wyłącznie wojownika. Guardian Stance pozwala nawiązać walkę z dodatkowymi trzema przeciwnikami i z każdym kolejnym zmniejsza otrzymywane przez wojownika obrażenia. Mob Stance przyznaje natychmiastowy atak obszarowy za każdym razem, gdy wojownik zabije przeciwnika bronią białą. Ponadto każdy pobliski wróg skraca czas odzyskiwania gotowości między atakami. Conqueror Stance przyznaje premię do Odbicia +5 i Celności +5. Kiedy Punkty Wytrzymałości wojownika znajdują się w przedziale Hurt lub wyżej — wzrasta premia do Celności, a gdy pasek zdrowia spadnie do statusu Bloodied lub niżej, zwiększy się bonus do Odbicia.
Black Jacket
Wojownicy akademii Black Jacket szczycą się wprawą w posługiwaniu wieloma rodzajami broni. Chociaż szkoła ta została założona w Jelenioborzu, bliźniacze akademie pojawiły się na obszarach całych Wschodnich Rubieży i Starych Imperiów. Absolwenci szkoły Black Jacket często noszą czarne brygantyny jako znak swej przynależności.
Premie:
— Rozpoczyna grę z dodatkowym miejscem na zestaw broni
— Skraca o 1 sekundę odzyskiwanie gotowości po zmianie broni
Kary:
— Traci zdolność Trwałe Wytchnienie
W teorii podklasa powinna rozwinąć skrzydła wśród graczy przykładających dużą uwagę do wyboru odpowiedniego narzędzia do walki z danym przeciwnikiem. Premie mogłyby mieć zastosowanie przy obchodzeniu pancerza celu, zmieniając broń na posiadającą lepszą penetrację. Interesujące może być również noszenie kilku zestawów broni przechowujących aktywne ładunki zaklęć do użycia w walce. W praktyce jednak Black Jacket w becie jest zwyczajnie mało interesującą podklasą, która pod względem premii zostaje bardzo daleko w tyle za pozostałymi specjalizacjami wojowników.
Devoted
Oddani z zacięciem skupiają się na sztuce władania jednym tylko rodzajem broni, wykluczając użycie wszystkich innych. Zestroili się z techniką wybranego oręża do tego stopnia, że pozostałe uzbrojenie wydaje im się dziwaczne i obce. Ze względu na ich nadzwyczajną specjalizację, akademie Oddanych często składają się z pojedynczego mistrza lub wąskiej kadry jednomyślnych uczniów.
Premie:
— Może wybrać biegłość w jednej broni, która staje się wybranym orężem
— Zwiększone o 25% obrażenia od trafień krytycznych przy użyciu broni, w której postać nabyła biegłość
— Premia +2 do Penetracji przy użyciu broni, w której bohater posiada biegłość
Kary:
— Może wybrać biegłość w tylko jednej broni i nie zyskuje kolejnych biegłości ze wzrostem poziomu
— Otrzymuje karę -10 do celności przy użyciu broni, w której postać nie posiada biegłości
Potężna podklasa wojownika i jedna z najczęściej powtarzających się specjalizacji we wszystkich krzyżówkach międzyklasowych. Świetna premia do Penetracji i obrażeń od krytyków rekompensuje wady — pod warunkiem, że w pełnej wersji znajdzie się co najmniej kilka ciekawych sztuk broni z tej samej kategorii. Jeśli nawet nie, to z pewnością nic nie stanie na przeszkodzie do zresetowania postaci i rozwinięcia wszystkich jej właściwości od nowa, ilekroć odkryjemy nowy, potężny oręż. Fakt jednak, iż po ostatnich zmianach systemu Penetracji podklasa ta jest wybierana bardziej ze względu na pasywne talenty wojowników, niż premie za specjalizację. Prawdopodobnie i to ulegnie zmianie, gdy do Deadfire wrócą talenty międzyklasowe.
Unbroken
Niezłomni wojownicy to lodowce na polu bitwy: wolni, niemal niezniszczalni, niebezpieczni w obejściu. Niezłomni często lekceważeni przez brak mobilności położyli pokotem niezliczonych, brawurowych przeciwników. Akademie Niezłomnych wydają się ponurymi, poważnymi miejscami położonymi w równie ponurych i poważnych krajach jak Aedyr czy Readceras.
Premie:
— Możliwość nawiązania walki z 1 dodatkowym przeciwnikiem
— Bonus +10 do Penetracji przy atakowaniu celów odstępujących z walki
— Premia +1 do Pancerza podczas używania tarczy (znerfili, bo pamiętam, że było +2)
Kary:
— Prędkość poruszania się w walce obniżona o 10%
— Kara -15 do Refleksu
Generalnie świetny materiał na tanka, w połączeniu z Guardian Stance i modalną zdolnością płynącą z biegłości w posługiwaniu się włócznią i pasywnym talentem wojownika może w teorii nawiązać walkę z 7 przeciwnikami na raz (chyba że jest jakiś limit, o którym nie wiem). W praktyce nie zdarza się jednak, by więcej niż 4 wrogów przylegało do postaci. Podklasa ma niesamowity potencjał do mordowania każdego przeciwnika, który spróbowałby odstąpić od Niezłomnego w bliskim starciu. W tej kwestii dużo zależy tu od sztucznej inteligencji oponentów i tego, jak często będą zrywać zwarcie. Na pocieszenie mogę dodać, że w Deadfire silne efekty strachu nie tylko debuffują cele, ale sprawiają, że uciekają w panice — tak jak to było w grach działających na silniku Infinity. Wymaga to testów, ale prawdopodobnie da się stworzyć dobrą kombinację wykorzystującą atak za odstąpienie z walki.
Mnich
Rdzeń zdolności mnicha nie doczekał się wielu zmian, ale rozbudowano nieco jego arsenał. Klasa ta w Deadfire jest chyba jeszcze silniejsza niż w jedynce. Każda dostępna podklasa mnicha jest godna uwagi i oferuje nieco inny styl rozgrywki. Chociaż sami prezentują ogromny potencjał, pozwalają tworzyć jeszcze ciekawsze kombinacje w połączeniu z innymi klasami.
Helwalker
Wszyscy Wędrowcy Helu podczas inicjacji przechodzą rytuał śmierci. Doświadczenie pozwala im rozpocząć walkę z dodatkowymi ranami i czerpać siłę fizyczną z ran kosztem zwiększonej podatności na obrażenia.
Premie:
— Rozpoczyna walkę z 1 Raną
— Z każdą raną zwiększa się bonus do Siły
Kary:
— Otrzymuje większe obrażenia z każdą otrzymaną Raną
Bardzo silna podklasa mnicha, która jak nigdy przedtem w Pillarsach wpisuje się w hasło glass cannon. Postać trudna w prowadzeniu, ale dająca niezwykle dużo frajdy i niesamowite efekty w rękach wprawnego gracza.
Nalpazca
Nalpazca są zakonem mnichów, którzy medytują nad różnicami między światem materialnym a tym postrzeganym dzięki substancjom oddziałującym na umysł. Nalpazca pochodzą z Ixamitlu, gdzie są poważani, lecz podróżując poza rodzime strony, traktowani są niczym wzgardzeni głupcy. Ich rozległe spory o granice rzeczywistości sprawiają, iż są postrzegani jako nałogowcy lub po prostu szaleńcy.
Premie:
— Wszystkie pozytywne efekty narkotyków trwają o 50% dłużej
— Przyznaje 1 Ranę co każde 3 sekundy po zażyciu narkotyku
Kary:
— Negatywny status po zakończeniu działania narkotyku neguje wszystkie efekty leczące na mnichu
— Traci 1 Ranę co 3 sekundy, gdy nie znajduje się pod wpływem narkotyków
Shattered Pillar
W przeciwieństwie do innych zakonów, mnisi wyznający filozofię Strzaskanego Filaru zyskują moc, wyrządzając ból i krzywdę. Z natury nie są sadystyczni, jednak ich szeregi przyciągają tych, którzy rozkoszują się cudzym cierpieniem.
Premie:
— Otrzymuje Rany poprzez zadawanie obrażeń w walce w zwarciu (1 Rana na około 20 obrażeń)
Kary:
— Nie zyskuje Ran z otrzymanymi obrażeniami
— Próg obrażeń do zdobycia rany jest wyższy o 100%
— Maksymalna liczba posiadanych Ran jest niższa o 5 względem pozostałych mnichów
Schadenfreude. Podobnie jak poprzednicy, Shattered Pillar jest bardzo silną specjalizacją. Pod wpływem efektu Szybkich Ciosów oraz po wykupieniu talentu Rooting Pain (za każdym razem, gdy mnich zyskuje Ranę, wokół niego powstaje fala uderzeniowa zadająca obrażenia i przerywająca akcje wrogów, atak kontra Hart) generuje Rany szybciej, niż jest w stanie spożytkować je na specjalne ataki.