Tyranny — podsumowanie informacji: statystyki i rozwój postaci

Opublikowano: 20 października 2016

Mechanika gry

Tyranny będzie grą z bezklasowym systemem rozwoju postaci, bazującym na umiejętnościach. Mechanika ta umożliwia realizowanie dowolnej koncepcji bohatera. Pozwoli graczom stworzyć prawdziwych specjalistów, którzy rozwiną dwie umiejętności do perfekcji lub wykształcić bohaterów w poszukiwaniu złotego środka.

Umiejętności

Umiejętności pogrupowano w trzech kategoriach: oręż, wsparcie i magia. Pierwsza grupa umiejętności określa biegłość w posługiwaniu się danym rodzajem broni — wpływa na celność ataków wyprowadzanych przy jej użyciu. Broń dzieli się na następujące typy: magiczne laski, broń jednoręczna, łuk, dwie bronie, broń miotana, broń dwuręczna oraz walka bez broni.

Umiejętności wsparcia skupiają się na unikaniu ciosów przeciwników, zwinności, podstępie i rozeznaniu. Wśród nich znajdują się m.in.: atletyka, wiedza (bardzo ważna dla magów, gdyż pozwala im opanować większą liczbę run zasilających zaklęcia), parowanie (pozwala uniknąć ataków jeśli postać dysponuje bronią), uniki (pozwala uniknąć ataków dystansowych, pozwala uniknąć ataków podczas walki w zwarciu, jeśli postać jest nieuzbrojona), przebiegłość (pozwala skradać się, wykrywać i rozbrajać pułapki oraz otwierać zamki).

Umiejętności władania magią determinują precyzję kreślenia tajemnych sigili i wywoływania magicznych efektów, a więc wpływają na ich celność. Biegłości te określane są mianem kontroli nadprzyrodzonych mocy podzielonych na szkoły: lodu, ognia, błyskawic, siły, życia, uwiądu, wigoru, kamienia, iluzji, cmentarnego blasku, pasji, magii pływów.

Umiejętności zapewniają również dostęp do zdolności, z których można korzystać w walce. Tworząc postać, gracz wybiera umiejętność główną i poboczną, które odblokowują dostęp do pierwszych zdolności aktywnych, z jakich skorzysta w grze. Warto podkreślić, że wiele umiejętności ma wpływ na dodatkowe opcje dialogowe.

Atrybuty

Bohaterów Tyranny wciąż opisuje 6 atrybutów. Różnią się one jednak od tych, które można było poznać w Pillars of Eternity, warto więc rzucić na nie okiem.

Moc — zwiększa siłę ataków i moc zdolności, zwiększa obronę: Wytrzymałość

Finezja — zwiększa celność ataków i zaklęć, zwiększa odbicie pancerza (szansa na zmianę otrzymanego trafienia krytycznego na zwykłe trafienie, trafienia w draśnięcie, draśnięcia w pudło)

Szybkość — skraca czasy odnawiania zdolności i czarów

Żywotność — zwiększa zdrowie, zwiększa obronę: Wola

Rozum — zwiększa siłę czarów, zwiększa obronę: Obrona przeciw magii

Stanowczość — wydłuża czas negatywnych efektów nakładanych przez postać, zwiększa obronę: Wytrzymałość, Wola, Obrona przeciw magii

Atrybuty wpływają również na bazową wartość umiejętności. Podstawową rangę każdej umiejętności określają dwa z nich — atrybut główny (mnożnik 1,5) i poboczny (mnożnik 0,5).

Karta postaci daje pogląd na rozwijane umiejętności, premie z atrybutów, celność, zadawane obrażenia, wartości poszczególnych obron czy redukcję obrażeń. Lewa część panelu przypomina to co znamy z karty ekwipunku Pillars of Eternity

Rozwój umiejętności, awansowanie postaci i talenty

Umiejętności w Tyranny rozwija się podobnie jak to ma miejsce w serii The Elder Scrolls czy dwóch pierwszy grach marki Dungeon Siege. Stosowanie ich w praktyce podczas walki lub korzystanie z oferowanych przez nie opcji dialogowych w trakcie konwersacji pozwala zdobyć punkty doświadczenia w danej umiejętności. Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów ranga umiejętności wzrasta. Przykładowo postać walcząca bronią dwuręczną z każdym trafieniem zyskuje doświadczenie w biegłości władania tym rodzajem oręża. Jednocześnie w naturalny sposób z każdym otrzymanym ciosem rozwija wówczas umiejętność parowania.

Trochę inaczej wygląda to w przypadku umiejętności wsparcia. Każdy buff rozwija umiejętność czarującego w danej gałęzi magii wówczas, gdy postać objęta korzystnym efektem zada obrażenia przeciwnikowi. Debuffy zaś zwiększają doświadczenie w danej umiejętności magicznej wtedy, gdy przeciwnik pod wpływem niekorzystnego efektu otrzyma obrażenia od dowolnego członka drużyny.

Na szczęście gracze stroniący od walki nie będą musieli się do niej zmuszać. Co prawda nie da się ukończyć gry, nie sięgając po broń, jednak wiele sytuacji da radę rozwiązać mediacją, groźbami lub pokazem siły. Każde użycie umiejętności podczas dialogów poskutkuje punktami doświadczenia. Jeśli zaś za sprawą mediacji dojdzie do uniknięcia walki, gra przyzna całej drużynie równowartość punktów doświadczenia, które odpowiadałyby uczestniczeniu w starciu. Oczywiście liczba punktów nigdy nie będzie identyczna, ze względu na niemożliwe do przewidzenia wykorzystanie zdolności i przebieg potyczki, ale program będzie rozdzielał doświadczenie na każdą umiejętność proporcjonalnie w stosunku do wysiłku wkładanego w jej dotychczasowy rozwój.

Każdy zdobyty punkt doświadczenia umiejętności wyświetlany jest obok portretu postaci zawsze gdy bohater podda swe umiejętności próbie. Walka ze znacznie słabszymi przeciwnikami nie przyniesie żadnych korzyści, jeśli biegłość np. we władaniu orężem przewyższa ich umiejętności parowania dużą różnicą rang. Podobnie rozbrajając prostą pułapkę w chwili, gdy bohater jest już wprawny w umiejętności Oszustwa (Subterfuge), nie zdobędzie on żadnego doświadczenia. Podkreśla to różnicę między rutyną a wyzwaniem.

W Tyranny postać awansuje podobnie jak ma to miejsce w serii The Elder Scrolls. Tam po podniesieniu wartości dziesięciu umiejętności bohater zdobywał kolejny poziom. W Tyranny doświadczenie nabywane przez każdą umiejętność z osobna podnosi jej rangę, zaś każdy wzrost rangi przyznaje doświadczenie bezpośrednio postaci. Po uzbieraniu odpowiedniej liczby punktów doświadczenia, bohater awansuje na kolejny poziom. Może wówczas przeznaczyć jeden punkt na podniesienie dowolnego atrybutu oraz jeden punkt na wybór talentu z drzewek talentów.

Fatebinder ma do dyspozycji sześć grup talentów, z których każda umożliwia rozwinięcie postaci w całkowicie odmienny sposób. Większość talentów zapewnia korzyści indywidualne w postaci zdolności aktywnych, pasywnych lub podtrzymywanych, ale jedno z drzewek skupia się na zdolnościach dowodzenia, które przysłużą się całej drużynie. Dostęp do bardziej zaawansowanych talentów otwiera się wraz ze wzrostem poziomu postaci. Towarzysze w przeciwieństwie do Fatebindera dysponować będą tylko dwoma drzewkami talentów, które pozwolą stworzyć co najmniej dwa odmienne buildy dla każdego kompana. Co ciekawe, wszystkie drzewka talentów towarzyszy są unikalne i zastrzeżone wyłącznie dla nich.

Nic też nie stoi na przeszkodzie, by mieszać talenty ze sobą, gdyż wybranie jednego drzewka nie blokuje dostępu do innego. Pozwala to w jeszcze bardziej elastyczny sposób rozwinąć bohaterów. Każde drzewko talentów posiada również tzw. talent ostateczny, który w znaczny sposób podniesie wartość bojową postaci i stanowi swego rodzaju cel jej rozwoju.

W Tyranny nie istnieje żaden maksymalny poziom postaci, jak to ma miejsce w prawie każdym cRPG, jednak liczba zadań i przeciwników podczas gry jest z góry określona i stanowi pewnego rodzaju limit doświadczenia możliwego do zdobycia. Granica ta jest co prawda płynna, ale ma zapewnić mistrzowskie opanowanie co najmniej dwóch biegłości lub zaawansowaną znajomość większej ich liczby.

Drzewka talentów
Każde drzewko talentów skupia się na konkretnej roli w drużynie

Zobacz również:

Dodaj komentarz