Wielki Poradnik Pillars of Eternity: FAQ

Opublikowano: 30 listopada 2019

FAQ

Jeśli czytacie mojego bloga, to zapewne zauważyliście, że jestem fanem serii Pillars of Eternity. Od dawna noszę się z zamiarem stworzenia pieczołowicie opracowanego poradnika zasad gry. W sieci sporo jest treści podających sprzeczne informacje i nawet w angielskojęzycznej stronie internetu (zawodzi nawet wikipedia gry) ciężko znaleźć sensowne wyjaśnienia wielu zawiłych kwestii – nie wspominając o kompletnym braku poradników w języku polskim. Ten, który przygotowałem tuż po premierze, dawno przestał być aktualny, a w rzeczywistości nie poruszył żadnych kwestii, których nie wyjaśnia sama gra. A Pillars of Eternity bardzo wielu rzeczy po prostu nie komunikuje. Prace nad Wielkim Poradnikiem Pillars of Eternity (nazwa robocza) będą procesem długotrwałym, ale większą część zasad powinienem opublikować jeszcze w tym roku. Co konkretnie planuję omówić? Wszystko wyjaśni poniższy FAQ.

Dlaczego właśnie Pillars of Eternity?

Bo ze wszystkim ogranych przeze mnie komputerowych RPG-ów, to właśnie Pillarsy mają najbardziej rozbudowaną mechanikę, która bez przerwy dostarcza mi mnóstwa frajdy przy konstruowaniu kolejnych drużyn bohaterów. No i po to, by utrzeć nosa tym wszystkim, którzy powtarzają, że to seria Divinity: Original Sin ma „bardziej rozbudowaną i głębszą mechanikę”.

Czy poradnik będzie można wykorzystać w rozgrywce w Pillars of Eternity II: Deadfire?

Nie. Sequel Pillarsów przeszedł olbrzymie zmiany, rozbudowując mechanikę w jeszcze bardziej zawiłym kierunku, ale jednocześnie uściślając parę kwestii, które nie zostały w jedynce ujednolicone. Dość powiedzieć, że Deadfire kompletnie zmienia formuły matematyczne podstawowych mechanizmów stojących za rozstrzyganiem wyniku walki i wpływ statystyk na osiągi bohaterów naliczany jest w odmienny sposób. W związku z powyższym praktycznie nic, co zawierać będzie poradnik do pierwszej odsłony Pillars of Eternity, nie będzie mieć zastosowania w kontynuacji gry poza powierzchowną wiedzą ogólną.

Czy planujesz stworzyć podobny poradnik do Pillars of Eternity II: Deadfire?

Tak, jak już uporam się z główną porcją informacji dotyczących PoE 1, będę analizował mechanikę i rozgrywkę Deadfire.

Jaki poziom trudności poradnik weźmie pod uwagę?

Wszystkie treści będą optymalizowane pod kątem Ścieżki Potępionych – najwyższy poziom trudności zwiększa liczbę przeciwników i ich statystyki, podmienia słabsze istoty na mocniejsze odpowiedniki. Sprawia ponadto, że częściej korzystają ze zdolności. Niektóre profesje, jak mnich, pieśniarz i enigmatyk nie są w stanie wykorzystać potencjału swoich zdolności na niższych poziomach trudności, gdyż walka zbyt szybko się kończy.

Czy poradnik pisany jest z myślą o posiadaczach Białej Marchii?

Tak, dodatek jest niezbędny. Przede wszystkim przyniósł 30 godzin świetnej zawartości w postaci ciekawych wyzwań i wprowadził nowe mechaniki, itemizację i zdolności z wyższych poziomów doświadczenia. Poradnik omówi grę w jej kompletnej, ostatecznej wersji po wszystkich patchach (z wyjątkiem opcjonalnego patcha społeczności).

Czy przedstawisz gotowe buildy postaci?

Parę buildów na pewno omówię, ale poradnik ostatecznie ma wylądować również na youtube, więc będę potrzebował odpowiedniego materiału filmowego na poparcie wszystkiego, co mówię. Przejście gry z czytaniem wszystkiego zajmuje mi około 100 godzin. Jeśli skupię się na rozgrywce, zamknę się zapewne w 50 godzinach, jednak nawet przy takiej ilości wymaganego czasu trudno, bym wrzucał dużo gotowych buildów. Ewentualnie wyłącznie w wersji tekstowej. Nie chciałbym publikować schematów, których osobiście nie przetestowałem, a rozwój postaci w Pillarsach nierzadko jest procesem długofalowym, wymagającym konkretnych przedmiotów z endgame’u, by mocny build stał się naprawdę OP. Poza tym ideą tego poradnika jest dać graczom wędkę zamiast ryby. Mając świadomość mechanik, na pewno sami wyłowicie najcenniejsze rozwiązania przy konstruowaniu i dozbrajaniu drużyny.

Co znajdzie się w poradniku?

Kompleksowe omówienie synergii, czyli co jest dobre, z czym i dlaczego. Bez ściemy, dużo przykładów, które pozwolą każdemu zrozumieć mechanikę i wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób, który zaowocuje w grze. Kto wie, może komuś uda się nawet zaliczyć Ostateczne Wyzwanie. Poradnik zostanie podzielony na działy tematyczne, oddzielne dla wiedzy podstawowej i zaawansowanej.

Część podstawowa będzie zawierać:

Część zaawansowana:

Część rozwojowa:

Zobacz również:

Dodaj komentarz