Obszar Działania

Zdolności, Talenty i Czary mogą przybierać różne kształty, oddziałując na obszar albo pojedynczy cel: wyłącznie na wrogów, sprzymierzeńców albo na wszystkich, którzy znaleźli się w polu działania. Jeśli nie gramy z opcjonalnym utrudnieniem Trybu Eksperta, gra będzie wyświetlać znaczniki Obszaru Działania, które ułatwią precyzyjne celowanie na polu walki.

Cel

Cele, na które nałożony zostanie dany efekt zawsze określone są w opisie zdolności lub czaru:

  • Rzucający – efekt działa na postać, która rzuciła zaklęcie
  • Użytkownik – efekt działa na użytkownika zdolności
  • Cel – każdy może być celem tej zdolności lub zaklęcia
  • Cel (Wróg) – celem zdolności lub zaklęcia może być tylko przeciwnik
  • Cel (Przyjaciel) – celem może być przyjaciel (NPC) lub sprzymierzeniec (postać z drużyny)
  • ODz – efekt działa na wszystkich w polu rażenia
  • ODz (Wróg) – efekt działa wyłącznie na przeciwników w polu rażenia
  • ODz (Przyjaciel) – efekt działa na przyjacielskie cele (NPC) i sprzymierzeńców we wskazanym obszarze (drużyna)
  • ODz (Sprzymierzeniec) – efekt działa wyłącznie na sprzymierzeńców we wskazanym obszarze (członkowie drużyny)

ODz

Zdolności i czary przybierają różne kształty oddziaływania na obszar:

  • Cel – bezpośrednie oddziaływanie na dowolną istotę w zasięgu
  • Cel + Promień – bezpośrednie oddziaływanie na cel i dodatkowy efekt w promieniu wokół celu
  • Cel + Przeskok – bezpośrednie oddziaływanie na cel plus dodatkowe cele w określonej bliskości względem poprzedniego
  • Długość – linia prosta o długości podanej w opisie, szerokość zależy od określonego zaklęcia
  • Długość + Odbicie – linia prosta o długości podanej w opisie, w chwili natrafienia na przeszkodę terenową, odbija się w zależności od kąta uderzenia
  • Promień – obszar koła o wskazanym promieniu
  • Promień od Rzucającego – obszar koła o wskazanym promieniu, wychodzącym od postaci
  • Rzucający – postać rzucająca zaklęcie
  • Stożek – stożek o długości i kącie rozwarcia wskazanych w opisie
  • Ściana – wąska linia prosta o wskazanej długości, utrzymująca się przez czas trwania zaklęcia
Długość + Odbicie

ODz wyświetla na czerwono pole (linię prostą, koło, stożek), które dotknie efektem wszystkie postacie znajdujące się w strefie rażenia. Dodatkowy obszar działania zwiększony przez atrybut Intelektu wyświetlany jest na żółto i nie naraża członków drużyny na przyjacielski ogień. Dla uproszczenia można powiedzieć, że wszystkie żółte znaczniki obszaru działania nie będą szkodzić drużynie gracza i należy uważać wyłącznie podczas celowania czerwonymi znacznikami obszaru. Efekty wspomagające drużynę wyświetlają znacznik jasnozielonego koloru, a obszar działania zwiększony przez ponadprzeciętny Intelekt jest wówczas jasnoniebieski.

Powyżej: oba zaklęcia mają efekt obszarowy zaklasyfikowany jako Długość

Gra wyświetla również okrąg zaznaczony przerywaną linią wokół postaci, który oznacza zasięg użycia aktywnej zdolności lub zaklęcia. Jeżeli cel znajduje się poza zasięgiem, ikona zdolności albo zaklęcia podczas wybierania celu lub obszaru zmieni się na ślady stóp, co ma sygnalizować, iż postać będzie musiała zbliżyć się na odpowiednią odległość, nim rozpocznie akcję. Wszystkie podpowiedzi w postaci ww. znaczników można wyłączyć w opcjach gry. Rozpoczęcie rozgrywki z ustawieniem Eksperta automatycznie dezaktywuje te ułatwienia, by zbliżyć doświadczenie płynące z gry do tego, które towarzyszyło zabawie z Baldur’s Gate i Icewind Dale.

Zasięg czaru
Znacznik ODz (Wróg) oraz przerywany okrąg zasięgu

Okręgi wokół postaci

Kolor okręgów wokół stóp postaci ułatwia rozeznanie na polu walki i daje pogląd na to, kogo obejmie efekt obszarowy.

Sprzymierzeńcy i Przyjaciele posiadają zieloną obwódkę (niebieską w trybie dla daltonistów). Będą na nich działać wszystkie przyjazne efekty i żaden, który za cel bierze wyłącznie wrogów. Zaliczają się do nich:

  • Członkowie drużyny
  • NPC wspomagający gracza
  • Istoty pod wpływem Zauroczenia lub Zdominowania
  • Sytuacyjnie członkowie drużyny pod wpływem przypadłości Zamętu, atakujący najbliższego przeciwnika

Przeciwnicy oznaczeni są na czerwono. Będzie na nich działał każdy efekt obszarowy, który za cel bierze Wrogów.

Żółty krąg wyboru oznacza, iż postać znajduje się pod wpływem przypadłości Zamętu. Jest wówczas traktowana jako Wróg.

Członkowie drużyny znajdujący się pod wpływem Zamętu, Zauroczenia lub Zdominowania mogą być celem Obszaru Działania zaklęć: Modlitwa o Rozwagę, Modlitwa Przeciwko Zdradzie, Tłumienie Nieszczęść, Litania Przeciwko Niewielkim Przypadłościom, Litania Przeciwko Poważnym Przypadłościom oraz zdolności: Wyzwalające Wezwanie.

Jeśli jakiś Obszar Działania wywrze efekt na bohaterze bądź przeciwniku, okrąg wyboru u jego stóp zmieni się na cztery pulsujące strzałki skierowane do wewnątrz.

Meta

  • Niektóre zaklęcia o Obszarze Działania Cel + Przeskok są dużo bardziej skuteczne, gdy rzucane są w mniej liczną grupę przeciwników, gdyż umożliwia to wielokrotne trafienie tych samych celów. Przykładowo czar Druida  – Podpalaczka może przeskakiwać wielokrotnie między dwoma Wrogami
  • Zaklęcia o Obszarze Działania Długość + Odbicie czasami powielają lecący pocisk w momencie odbicia od przeszkody, co czyni je zabójczo skutecznymi w ciasnych pomieszczeniach
  • Niektóre zaklęcia, np. Adoracja Wiernych błędnie nie wskazują objęcia działaniem potencjalnych celów w zasięgu zwiększonym przez premię z Intelektu. Chociaż okręgi wyboru u stóp przeciwników nie zmienią się we wskaźniki pulsujących strzałek skierowanych do środka, to i tak zostaną objęte efektem zgodnie z rozszerzonym Obszarem Działania (patrz screen powyżej)