Procowanie Efektów

Umiejętne procowanie dodatkowych efektów przy atakach potrafi zaważyć na wyniku walki. Tu pojawia się kolejny ciekawy mechanizm związany z itemizacją. Nie bez powodu wszystkie plebiscyty na najlepszą broń w Baldur’s Gate II wygrywały takie artefakty jak Cep Bojowy Wieków, który wywoływał spowolnienie celu, a jego obrażenia od żywiołów przenikały Kamienną Skórę. Równie potężna była Furia Niebios, która miała szansę ogłuszyć wroga i zadać dodatkowe obrażenia od błyskawic, czy chociażby legendarny Karsomir, który z każdym uderzeniem rozpraszał magię i chronił przed jej działaniem. Taki oręż był pożądany, dawał przewagę w bitwie i nawet dziś, prawie 20 lat po premierze gry jej fani dokładnie pamiętają każdą z tych broni, ich statystyki i miejsca, w których można je było zdobyć, a nawet szkic w opisie przedmiotu i jego ikonę w ekwipunku. W Pillars of Eternity tego typu artefaktów jest znacznie więcej. Co ważniejsze, ich efekty wyzwalane przy Trafieniach, Krytykach albo procowane (czyli mające określoną, procentową szansę na aktywację) przenoszone są przez ataki obszarowe i dla każdego z trafionych wrogów gra przeprowadza oddzielny test aktywacji efektu.

Procowanie w Obszarze Działania

Daj Barbarzyńcom do ręki taką broń jak ogłuszający Cladhaliath, Godansthunyr czy Gwiezdny Zew i patrz, jak wrogowie grupowo stają się bezradni dzięki zasięgowi Masakry. Niezwykle wydajnie wypada przy tym także Mnich uzbrojony np. w powalający Wē Toki i dezorientujący Mocny Cios albo Lancę Podłego Samotnika, kiedy atakuje wrogów Dosięgnięciem. Jeden z najlepszych mieczy dwuręcznych – Godziny Św. Rumbalta, razem z powalającą piką o nazwie Wysoka Trawa można nabyć u Winfritha w Jelenim Brodzie. Miecz dwuręczny z cechą Przezwyciężenie da się też kupić u Vincenta Dwelliera, ale jest znacznie słabszy od Godzin Św. Rumbalta.

Większość broni wymagających Duchowego Przypisania wyzwala szereg potężnych efektów. Przykładowo Barbarzyńca z Odkupicielem Św. Ydweny ma szansę zabić każdy nośnik dusz, a więc nawet potężnych Bezokich, przy Trafieniu lub Krytyku. Jeśli ta postać posiada dodatkowo zdolność Głód Krwi, to każde zabicie przeciwnika zeruje Odzyskiwanie Gotowości. Wyobraźcie sobie, co taki Barb robi z grupą Bezokich, mając Odkupiciela w ręce – kilka sekund i po sprawie.

Świetnie spisuje się Mag z talentem Wybuch, uzbrojony w Gyrd Háewanes Sténes – każde Trafienie i Krytyk daje 10% szansy, że którykolwiek z wrogów w obszarze działania Wybuchu padnie ofiarą Dominacji i obróci się przeciwko swoim. Berło związane z posiadaniem Caed Nua jest jeszcze potężniejsze ze względu na drugorzędne obrażenia bazowe. Ciekawą alternatywą może być również Puitènte med Príncipi – kolejne berło, którego krytyki mogą powalić wrogów w promieniu Wybuchu. Jeszcze ciekawszy jest Złoty Wzrok, nad którym pochylę się w kolejnym wpisie. Ta magiczna laska wystrzeliwuje dwa pociski, każdy wywołuje oddzielny Wybuch. W związku z tym wszyscy przeciwnicy z osobna aż dwukrotnie procują szansę aktywowania zaklęcia Odsłonięcie Słabości. W efekcie obniżenie pancerza występuje niemalże co drugi strzał.

Meta

  • Zdolności obszarowe wykorzystujące broń procują efekty dodatkowe dla każdego celu oddzielnie
  • Broń Duchowego Przypisania ze względu na brak możliwości zaklinania zadaje mniejsze obrażenia od unikatowego uzbrojenia, ale często wyzwala efekty dodatkowe przy Trafieniu lub Krytyku
  • Barbarzyńca (Masakra), Mnich (Dosięgnięcie), Mag (Wybuch), Łowca (Rozdwojone Strzały) i Wojownik (Oczyszczenie) są idealnymi klasami do władania bronią procującą dodatkowe efekty
  • W przeciwieństwie do Baldur’s Gate, procowanie efektów w Pillars of Eternity często nie jest kwestią samej losowości. Odpowiednio zbuffowana postać jest w stanie osiągać trafienia krytyczne bez względu na wynik rzutu kością