Rasy

W Pillars of Eternity wybór rasy jest ważną decyzją, gdyż podobnie jak klasy postaci nie można jej zmienić w trakcie trwającej rozgrywki. Każda z sześciu ras otrzymuje dodatkowe 2 punkty atrybutów. Premia ta występuje w różnych konfiguracjach (np. +2 albo +1 oraz +1) i wybór niektórych gatunków poza korzyściami wiąże się również z jakąś karą. Ta kara jest wówczas równoważona bonusem do innej statystyki (np. +2, +1 oraz -1). W ostatecznym rozrachunku bez względu na wybraną rasę każda otrzymuje 2 punkty atrybutów wykraczających poza pulę do rozdysponowania.
Kiedy tworzymy wyważoną postać, modyfikatory cech nie mają tak naprawdę znaczenia, gdyż nie rozdysponujemy punktów do granicznych wartości. Premie do atrybutów decydują więc o wyborze rasy wyłącznie w sytuacji, gdy realizujemy build, wymagający min-maxowania w konkretnym celu, bo przesuwają granicę skrajnych wartości atrybutów. Nawet wówczas do odtworzenia schematu rozwoju może pasować kilka opcji.
Z tego też względu najistotniejszym kryterium wyboru rasy naszego bohatera będzie zdolność zarezerwowana wyłącznie dla podrasy, którą reprezentuje.
Wybór rasy

Aumauanin
Moc: +2

Boski
Zręczność: +1, Intelekt: +1

Człowiek
Moc: +1, Stanowczość: +1

Elf
Zręczność: +1, Percepcja: +1

Krasnolud
Moc: +2, Kondycja: +1, Zręczność: -1

Orlanin
Percepcja: +2, Stanowczość: +1, Moc: -1,
Meta
- Rasy nie można zmienić resetując rozwój postaci
- Definiuje minimalną i maksymalną wartość atrybutów
- Każda podrasa dysponuje unikalną zdolnością pasywną, często mającą większy wpływ na rozgrywkę od rasowych modyfikatorów atrybutów